MINTAK TOLONG BACE SAMPAI HABIS

kes macam ni bukan kes baru. memang betul cakap CINA tu! daging ayam dan lembu tak cukup lemak untuk mmbentuk ape2 shape . jika sebarang prose tidak menggunakan lemak babi, ia senang pecah.

berdasarkan pgalaman sy dalam indrustri mmproses mkanan, boleh dikatakan semua produk dari oversea bertanda HALAL sebernya TIDAK HALAL.

bagi mereke haram itu pork iaitu DAGING BABI manakala pork product yg lain seperti lard (minyak babi), pork fat (lemak babi), ham (asal nama hamburger) dan bacon (hirisan nipis daging babi yg biase serve during breakfast), pork instestine (perut babi) dll tidak apa bagi muslim.

saya pernah bekerja di SHANGRI-LA HOTEL KL, disitu terdapat satu butcher dept.......
1. semua jnis sausage menggunakan pork casing. pork casing adalah saluran usus yg digunakan sebagai kulit sausage. semua ingredients untuk sausage diblend bersama pork fat untuk membuat sausage tu firm dan tak mudah break. jadi kalau sausage tu chicken or beef still contain pork.

2. pork fat juga digunakan dalam proses membuat turkey roll, meatflot, pastrami, dan salami. benda ni semua boleh didapati di sepermarket dan digunakan secara meluas sebagagai toping PIZZA.

3. bagi ssiape yg seku makan buffet.. cold cuts yg disusun lawa2 pada buffet table seperti TERRINE dan PLATE pun ade lemak babi.

copying from internet . KISAH BETUL ,taknak percaya sudah .....